torstai 20. huhtikuuta 2017

3. Opetuksen suunnittelu ja toteutus

Oppimistavoite
Opiskelija osaa ajo- ja  ryhmäopetuksen suunnittelun. Osaa ryhmä-, ajo-opetuksen ja itseopiskelun ohjauksen opetusharjoittelun aloittamisen tason mukaisesti. Ymmärtää oppimisen ohjaamisen periaatteita ja menetelmiä, ja osaa soveltaa niitä opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Oppimistehtäviä (esimerkkejä miten tavoitteeseen päästään)
Opiskelija tutustuu oppimisen ohjaamisen pedagogisiin malleihin, B- opetuksen opetusmateriaaleihin ja opetussisältöihin liittyviin kohtiin lainsäädännössä. Seuraa B opetuksen verkko-, luokka- ja simulaattoriopetusta ja käsittely-, taajama-, maantie-, ja ajoharjoitteluradan  ajo-opetusta. Suunnittelee harjoittelukouluun sovellettavia luokka- ja ajo-opetussuunnitelmia ja suunnittelee miten huomioi oppilaan aikaisemman, esim. AM/A1-ajokortin, tai ikäpoikkeaman, opetuksen toteuttamisessa. Toteuttaa ja arvio luokkaopetusta simuloidusti harjoitteluautokoulussa ja / tai valmistavan koulutuksen lähiopetuksessa. Opettelee toteuttamaan ja arvioimaan ajo-opetusta suunnitelmassaan ympäristössä ja ajassa simuloidusti, tai toteuttaa opetusluvalla tapahtuvaa luokka- ja ajo-opetusta yhteisopetusmallin mukaisesti harjoittelukoulun ohjauksessa. Keskustelee liikenneopettajien kanssa asioista, jotka lisäävät liikenneriskejä ajo-opetuksessa. Tutustuu ko autokoulun työturvallisuusmääräyksiin ja ajoharjoitteluradan ohjeisiin. Toteuttaa ajo-opetusta suunnitelmassa ympäristössä ja ajassa simuloidusti. Tutustuu käytössä olevaan simulaattoriopetukseen. Osallistuu oppilaitoksessa tapahtuvaan tutkintokoulutukseen ja kirjoittaa omaa oppimiseen liittyvää blogia.

Tutkintotilaisuudessa osaamien osoitetaan
- esittelemällä osaamiskansioista tai blogista oppimistehtäviin liittyvät dokumentit ja toteuttamalla simuloidun ajo- ja oppitunnin

Pedagoginen SSDL-malli 

1 kommentti:

  1. Käsittelyopetusharjoitusten tavoite
    Liikenneopettajaopiskelija oppii liikenneopettajan käsittelyopetuksen sanastoa. Oppii havainnollistamaan opittavaa asiaa omalla näytöllä ja oikealla ja virheellisellä toiminnalla. Oppii ohjaamaan oppilasta selkeästi oppilaan oman käsittelyharjoittelun aikana. Oppii käyttämään opettajan polkimia apuna havainnollistamisessa

    Liikennetilanteiden ajo-opetusharjoitusten tavoite
    Oppii suunnittelemaan ja arvioimaan opetusreitin sopivuutta opetettavan aiheen tavoitteeseen ja ajankäyttöön.
    Oppii ajo-opetuksessa ajo-ohjeiden selkeää oikea-aikaista antamista.
    Oppii suunnittelemaan ja toteuttamaan ajo-opetustaan;
    - ajo-opetustunnin teeman mukaisten tavoitteiden asettamista
    - kuvaamaan tavoitteen saavuttamisen ohjaamismenetelmät
    - suunnittelemaan opetustaan turvallisen ajamisen perustaitojen avulla; havainnointi,
    nopeuden säätely, vuorovaikutus, ajolinjat, liikenteen ohjauksen noudattaminen…
    - liikenneriskien tunnistamista ja havainnollistamista
    Oppii antamaan kannustavaa palautetta ajo-opetuksen aikana ja ohjaamaan palautekeskustelussa oppilaan itsearviointia.
    Oppii ajo-opetuskortin/sähköisen kortin käyttöä ja täyttöä.
    Oppii kehittämään itsearvioinnin ja muiden antaman palautteen perusteella omaa ajo-opetustaan

    VastaaPoista